Friday, July 24, 2009

Penimbang lama ... penimbang baru

Entah lah.... tiba tiba rasa macam tak percaya tengok berat badan di penimbang yang warna kuning tu... penimbang tu dah lamaaaaa sangat .. dah makan bertahun juga lamanya. Maka akhirnya penimbang digital pun dibeli. Kenapa dibeli? Sebab badan dah terasa semakin berat. Ha. ha.... bukan berat .... tapi semakin bertambah jumlah timbangan. Apa yang bertambah tu ..... macam macam lah..... berat badan .... dan juga lemak lemak di tempat tempat yang sebegitu strategik.

Alat penyukat berat ini diletakkan berhampiran dengan meja makan supaya semua orang boleh menimbang berat badan masing masing. Ikut suka hati lah ...siapa nak timbang ... timbang lah.... tak da kena bayar pun. Sekarang ... anak anak ... sebelum makan akan menimbang berat badan dan bergitu juga selepas makan ... mereka akan menimbang berat badan masing masing. Macam dah jadi habit pulak. Begitu juga dengan abahnya sekali. Selalu timbang berat badannya juga.


Ini penimbang lama. Susah sikit nak tengok bacaannya. Sebab kecik sgt hurufnya.


Ini penimbang baru...... senang nak tengok. Tak perlu bongkokkan badan untuk melihat bacaannya.


Itu lah dia........ bila umur kian menginjak ..... makan memang nak kena jaga ... metabolisma badan kian menurun. Maka perlu bantuan senaman. Kadar makanan yang diambil juga perlu kurang dari dulu dulu. Sebab itu lah saya membeli penimbang baru ini untuk memberi semangat baru dan berazam pada diri sendiri untuk menurunkan berat badan sebanyak 5 kilo. Sebelum (sebulan lepas)......... berat badan saya 59.7kg..... akibat tiada senaman dan tidak menjaga makan ...... Now dah turun 2 kg... Syukur alhamdullilah. Ada 3 kg lagi yang perlu di beri perhatian.

Moral of the story ..... apa apa pun...... menjaga badan bukan untuk kecantikkan sahaja malah untuk menjaga kesihatan diri... tetapi ....... jika berjaya untuk mendapat susuk badan idaman dengan aktiviti senaman dan menjaga makan ... itu adalah satu pencapai yang amat hebat...... Kerana bersenam dan menjaga makan perlukan pergorbanan yang besar dari diri seseorang itu. Apa apa pun yang pentingnya.... badan sendiri sendiri lah jaga.... supaya di hari tua nanti senang untuk melakukan amal ibadah serta kegiatan harian dengan mudah.




No comments:

Post a Comment