Monday, April 20, 2009

Mula Menjahit Semula

Boleh dikatakan berbulan bulan lamanya mesin jahit saya rosak. Panggil mekanik SINGER .... masa mekanik datang ..... mesin tu baik dan ok ...... masuk 2 hari ..... jadi balik masalah mata kia nya yang tak berapa elok.. Tak tau kenapa ... Dah lama sangat kot .... Lagi pun umur mesin jahit tu dah 17 tahun ... beli tahun 1992 masa duduk USJ3 dulu. Masa tu anak baru sorang. Akhirnya mesin jahit tu pun ikut berpindah kemana mana tuannya pindah ... USJ4 dan akhirnya Seremban 2 ....

Disebabkan asyik rosak .... baiki ..... rosak baiki ..... maka pembelian mesin jahit baru pun di rancang .... macam macam jenis mesin di cari dan dilihat.. akhirnya .... SINGER juga menjadi pilihan .... kenapa .. sebab senang ... mana mana pegi ada je nampak kedai SINGER ni ... kalau nak kira kira lahhh ..... dari my grandmother ... my mother sehingga lah saya menjadi pengguna setia mesin jenama SINGER ... kalau my mum sebut SINGA ... Nak trade in mesin jahit lama tu ... orang kedai SINGER nak rm50 je..... RM50 ..... maka tak jadi lah saya trade ini ....

So ... selepas adanya mesin jahit baru tu .... maka bermula lah operasi gunting mengunting dan jahit menjahit. Saya suka menjahit .... masa tingkatan 3 dah boleh jahit baju kurung sendiri. Baju sekolah pun jahit sendiri .... siap sembat lagi.. tapi jahit tulang belut dah tak ingat lagi sebab dah lama tak jahit. Kira saya bernasib baik menjadi pelajar sekolah yang mengambil matapelajaran SRT = Sains Rumah Tangga.... belajar yang basic .... jahit yang senang2 ... masak masak pun yang senang2. Kiranya.... lepas lah setakat nak jahit butang ... zip.... sembat ... masak yang simple2 dan kuih muih yang mudah2. Bermakna asas jahitan yang saya ada ini .... merupakan apa yang dipelajari dari tingkatan 1 hingga 3....



Inilah dia mesin jahit saya.











Ni dia ..... segala barang barang jahitan saya yang sungguh tidak terurus. H.phone dan hse phone taruk dekat dengan mesin sebab senang ........ tak yah nak bangun bangun ..... bila ada call. Gunting yang warna pink tu tak best langsung... Hujung tajam.. susah nak gunting sebab asik tercucuk kain. Gunting SINGER tu jugak lah yang ok... Insyallah ... nak cari tempat/kotak jahitan yang lebih elok sikit supaya lebih terurus....







Ini dia tempat benang benang saya.


















Tengah jahit .... stop kejap ... amik gambar.













Satu lagi gambar ...













Dah pun jahit tindih ...












Dah siap .......














Double awning













Double awning














Saya rasa sungguh seronok bila menjahit .....bila jahitan dah siap........ satu kepuasan juga ... lebih seronok dari menjahit ... Tapi .... bila angin kemalasan menjahit mula melanda .... maka tidak akan ku sentuh langsung mesin jahit tu..... maka akan banyak lah projek yang terbengkalai. Sebenarnya memang banyak pun projek yang terbengkalai. Cita cita tinggi nak jahit itu ... nak jahit ini .... end up .... ada yang belum ku sentuh langsung...

No comments:

Post a Comment